در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

ثبت نام راننده تپسی
عمومی

سقف خسارت بدون کروکی بیمه بدنه در سال 1404

روند پرداخت «خسارت بدون کروکی» در بیمه بدنه طی سال‌های اخیر دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است؛ تغییراتی که با هدف کاهش ترافیک صحنه تصادف، ساده‌سازی فرایندها و بالا بردن سرعت جبران خسارت‌ها صورت گرفته است. در سال ۱۴۰۴، به‌واسطه افزایش نرخ دیه و اصلاح شیوه‌نامه‌های بیمه مرکزی، سقف جبران خسارت بدون نیاز به کروکی پلیس باز هم رشد کرده و به رقمی قابل توجه رسیده است. البته باید بدانید که داشتن بیمه بدنه به این معنی نیست که در هر تصادفی بتوانید از شرکت بیمه خسارت دریافت کنید. برای بهره‌مندی از پوشش بیمه بدنه در تصادف، باید برخی شرایط وجود داشته باشد که امکان دریافت خسارت فراهم شود. در ادامه این مقاله از بلاگ تپسی، شرایط، میزان پوشش، تفاوت خسارت کلی و جزئی، و مراحل دریافت خسارت را به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم.

فهرست مطالب

کروکی بیمه بدنه در سال ۱۴۰۴

کروکی کشیدن یکی از اموری است که هر راننده‌ای باید با آن آشنا باشد. کروکی کشیدن از آن دسته مهارت‌هایی است که هر راننده‌ای باید در هنگام تصادف در مورد آن بداند تا هر آن‌چه در زمان وقوع حادثه رخ داده را مکتوب و مستند کند. ساده‌تر که بگوییم، کروکی کشیدن به معنای مشخص کردن علت و پیدا کردن مقصر است.

به این صورت گرفتن خسارت آسان‌تر می‌شود و افسر راهنمایی و رانندگی ساده‌تر امور را در صحنه تصادف پیش می‌برد. اما همیشه هم شرایط برای کشیدن کروکی مهیا نیست و بدون ارائه این سند مهم باید خسارت گرفت. 

برای همین شرکت‌های ارائه دهنده بیمه ماشین طرح‌هایی را ارائه کرده‌اند که گاهی بدون ارائه کروکی هم می‌توان خسارت گرفت هر چند که محدودیت‌هایی هم دارد. برای همین اطلاع از سقف خسارت بدون کروکی بیمه بدنه در سال 1404 یکی از دغدغه‌های دارندگان خودروهای سواری است.

در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید زیرا قصد داریم تا شرایط دریافت خسارت بدون ارائه کروکی و سقف پرداخت آن را مورد بررسی قرار دهیم.

سقف خسارت بدون کروکی بیمه بدنه در سال ۱۴۰۴

بر اساس بخشنامه مشترک بیمه مرکزی و پلیس راهور، سقف خسارت مالی‌ای که شرکت‌های بیمه می‌توانند بدون دریافت کروکی برای بیمه بدنه پرداخت کنند، در سال ۱۴۰۴ معادل ۵۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. این رقم به دلیل افزایش ۳درصدی نرخ دیه و بر مبنای فرمول یک‌چهلم دیه ماه حرام تعیین شده است.

سقف خسارت بدون کروکی بیمه بدنه
سقف خسارت بدون کروکی بیمه بدنه

نحوه محاسبه سقف خسارت بدون کروکی

اول از هر چیز برای محاسبه سقف خسارت بدون کروکی باید به مقدار دیه تعیین شده درهر سال توجه کنید. معمولا شرکت‌های بیمه‌گذار سقف بیمه بدون کروکی بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث را تا ۲.۵ درصد محاسبه می‌کنند. البته این میزان را می‌توان با حساب یک چهلم مبلغ دیه در ماه‌های حرام سال نیز به عنوان سقف دریافت خسارت نیز در نظر گرفت. بر این اساس، در سال 1404 با توجه به دیه ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی تعیین شده در ماه‌های حرام، سقف پرداخت بیمه بدون کروکی تا ۳۰ میلیون تومان و کمتر است.

از این رو برای استعلام وضعیت بیمه نامه شخص ثالث یا بدنه خود می‌توانید از طریق سامانه سنهاب یا بیمه مرکزی، با وارد کردن کد ملی یا شماره پلاک، استعلام‌های لازم را بگیرید و پیگیر پرداخت خسارت خود شوید.

جدول مقایسه سقف خسارت بدون کروکی بیمه بدنه در سال‌های اخیر

شرایط خسارت بدون کروکی در سال 1404

شرایط خسارت بدون کروکی در سال ۱4۰4 تقریبا ساده است اما باید به نکات مهم آن به خوبی توجه کنید. برای این‌که بتوانید بدون ارائه برگه کروکی خسارت بگیرید، باید حداکثر پنج روز بعد از وقوع حادثه به شرکت بیمه مراجعه کنید و پس از دریافت و تکمیل فرم‌های درخواست دریافت خسارت، آنها را به بیمه ارائه دهید.

لطفا به این نکته توجه داشته باشید که اگر این کار را به موقع انجام ندهید، شرکت بیمه دیگر تعهدی در برابر شما برای پرداخت هزینه‌های خسارت برعهده نخواهد داشت.

یکی از نکات طلایی در این رابطه که رانندگان حرفه ای همچون افراد مشغول در ناوگان تپسی به خوبی از آن خبر دارند این است که اگر به‌ هر دلیلی، افسر اعزامی به محل وقوع تصادف تشخیص دهد که به کشیدن کروکی احتیاج نیست اما شرکت بیمه‌گذار درخواست برگه کروکی بدهد، باید به همان افسر مراجعه کنید و برگه کروکی و گزارش حادثه را از او بگیرید و ارائه دهید.

در ضمن برای تشکیل دادن پرونده دریافت خسارت بدون کروکی بیمه بدنه و شخص ثالث ایران و دیگر بیمه‌های ماشین، هر دو راننده، چه مقصر و چه زیان‌دیده، هر دو درگیر شده و به مراجع مورد نظر مراجعه کنند. به این ترتیب اگر هم هر کدام از طرفین تصادف به ‌هر دلیلی نتواند به شرکت بیمه‌گذار خود مراجعه کند، باید حتما برگه کروکی تهیه و ارائه شود.

تفاوت خسارت بدون کروکی در بیمه بدنه و شخص ثالث

بسیاری از رانندگان تفاوت بیمه بدنه و شخص ثالث را به‌طور دقیق نمی‌دانند. بیمه بدنه، خسارت واردشده به خودروی بیمه‌شده را پوشش می‌دهد، در حالی که بیمه شخص ثالث، خسارت مالی یا جانی واردشده به شخص مقابل را جبران می‌کند. 

سقف خسارت بدون کروکی در بیمه شخص ثالث نیز وجود دارد (در سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون تومان) اما با محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های بیشتری نسبت به بیمه بدنه.

سقف خسارت بدون کروکی بیمه بدنه
سقف خسارت بدون کروکی بیمه بدنه

در چه شرایطی می‌توان از بیمه بدنه استفاده کرد؟

بیمه بدنه در شرایط زیر قابل استفاده است:

۱. شما مقصر تصادف باشید

اگر در تصادف راننده مقصر باشید، بیمه شخص ثالث شما خسارت‌های جانی و مالی طرف مقابل را پوشش می‌دهد. اما خسارت وارد شده به خودروی شما تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌گیرد.

۲. شما مقصر نباشید اما پوشش بیمه شخص ثالث مقصر کافی نباشد

اگر راننده مقصر باشد ولی سقف تعهد مالی بیمه‌نامه شخص ثالث او پایین‌تر از میزان خسارت وارد شده به خودروی شما باشد، می‌توانید باقی‌مانده هزینه را از بیمه بدنه خودتان دریافت کنید. در این حالت، تخفیف عدم‌خسارت بیمه بدنه‌تان نیز حفظ می‌شود، چون این خسارت از محل پوشش ریکاوری پرداخت می‌شود.

۳. خودرو شما نامتعارف یا لوکس باشد

براساس قانون، اگر ارزش خودرو بیشتر از ۵۰٪ دیه در ماه حرام باشد، خودرو «نامتعارف» شناخته می‌شود. در این صورت، راننده مقصر تنها تا سقف ۳۲۰ میلیون تومان موظف به پرداخت خسارت است و باقی خسارت باید از بیمه بدنه دریافت شود.

۴. راننده مقصر فرار کند

در صورتی که راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کند و نتوانید او را شناسایی کنید، می‌توانید از بیمه بدنه خودتان برای جبران خسارت استفاده کنید. البته در این حالت، تخفیف بیمه بدنه شما ازبین می‌رود. در صورت شناسایی مقصر، امکان بازگرداندن تخفیف و سرمایه بیمه‌نامه وجود دارد.

بیمه بدنه چند درصد خسارت را پرداخت می‌کند؟

بیمه بدنه خسارت را پس از کسر فرانشیز و تا سقف تعهد بیمه‌نامه پرداخت می‌کند. فرانشیز، درصدی از خسارت است که بر عهده بیمه‌گزار باقی می‌ماند. به‌طور معمول:

با خرید پوشش حذف فرانشیز می‌توانید بیمه‌نامه‌ای بدون کسر فرانشیز داشته باشید.

خسارت کلی در بیمه بدنه چیست؟

اگر میزان آسیب‌دیدگی خودرو بیش از ۷۰ درصد ارزش آن باشد، خسارت وارد شده «کلی» در نظر گرفته می‌شود. در غیر این‌صورت، خسارت «جزئی» محسوب می‌شود. این تشخیص بر عهده کارشناس بیمه است و پرداخت خسارت بر اساس نرخ روز و ارزش خودرو انجام می‌شود.

مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه

برای دریافت خسارت، حتما مراحل زیر را به دقت انجام دهید تا شامل دریافت هزینه خسارت بیمه بدنه شوید:

مرحله اول: توقف در محل و تماس با پلیس

بلافاصله پس از تصادف، از حرکت دادن خودرو خودداری کرده و با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. کروکی پلیس برای دریافت خسارت از بیمه بدنه الزامی است (مگر در موارد خاص که در ادامه توضیح داده شده).

مرحله دوم: مراجعه به مرکز خسارت

با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از مراکز پرداخت خسارت مراجعه کنید:

  • بیمه‌نامه بدنه و شخص ثالث
  • کارت خودرو
  • گواهینامه رانندگی
  • سند خودرو
  • گزارش پلیس یا کروکی

در تصادف‌های با خسارت کم، ممکن است با توافق دو طرف و بدون گزارش پلیس نیز خسارت پرداخت شود، اما داشتن کروکی همیشه مطمئن‌تر است.

مرحله سوم: تحویل قطعات آسیب‌دیده

در صورت تعویض قطعات، باید قطعه آسیب‌دیده (داغی) را به شرکت بیمه تحویل دهید. در غیر این صورت، ممکن است مبلغ خسارت کاهش یابد.

شرایط دریافت خسارت بدون کروکی چیست؟

در هر دوره بیمه‌نامه، یک‌بار می‌توانید بدون کروکی خسارت دریافت کنید. البته:

  • سقف پرداخت خسارت بدون کروکی محدود است.
  • باید خودرو توسط کارشناس بیمه بازدید و ارزیابی شود.
  • در برخی موارد امکان تهیه کروکی بعد از بازدید نیز وجود دارد.
  • در صورت نیاز، با شماره درج‌شده روی بیمه‌نامه تماس گرفته و راهنمایی بگیرید.

دریافت آنلاین خسارت بیمه بدنه

بعضی از شرکت҅های بیمه شرایطی دارند که می‌توانید در خسارت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان، بدون مراجعه حضوری و به‌صورت آنلاین اقدام کنید:

تأثیر دریافت خسارت بدون کروکی بر نرخ بیمه‌نامه سال بعد

اگرچه دریافت خسارت بدون کروکی ساده‌تر است، اما در بیمه‌نامه‌های بدنه، دریافت خسارت (چه با کروکی و چه بدون آن) ممکن است بر نرخ حق بیمه در سال بعد تاثیر بگذارد. برخی شرکت‌ها، در صورت دریافت خسارت بیش از یک‌بار، تخفیف عدم خسارت را کاهش داده یا حق بیمه را افزایش می‌دهند.

دریافت هزینه بیمه بدنه در شرایط خاص

اگر خودرو در حالت توقف در پارکینگ دچار آسیب شود (مثلاً درِ پارکینگ بسته شود روی سپر)، یا در برخورد با جدول و درخت آسیب ببیند، معمولاً نیازی به کروکی نیست، اما بررسی می‌شود که حادثه «ادعا» نباشد. در این شرایط، داشتن عکس دقیق، اظهارات شفاف، و حتی استعلام دوربین مداربسته در صورت وجود، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

نقش اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های اعلام خسارت

بسیاری از شرکت‌های بیمه در سال‌های اخیر اپلیکیشن‌های موبایلی برای اعلام خسارت طراحی کرده‌اند که به کمک آن‌ها می‌توان بدون مراجعه حضوری و بدون کروکی، مدارک و تصاویر را بارگذاری و پیگیری خسارت را شروع کرد. 

به‌عنوان مثال، اپلیکیشن‌های «بیمه‌بازار» و «بیمه سامان» قابلیت ثبت آنلاین و حتی اعزام کارشناس سیار را دارند.

سقف پرداخت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی بیمه دانا

شرکت بیمه دانا یکی از مجموعه‌های قدیمی در زمینه ارائه خدمات بیمه در ایران است. این شرکت معمولا عملکرد خوبی در پرداخت خسارات دارد و قوانینش در راستای جبران هزینه‌های وارد شده در اثر حوادثی مثل واژگونی خودرو، برخورد جسم ثابت با ماشین، آتش‌سوزی، سرقت کلی و خسارات مربوط به حمل خودرو تنظیم شده است.

برای اطلاع از سقف پرداخت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی بیمه دانا باید طبق فرمولی که در ابتدا در مورد آن گفتیم، اول در نظر بگیرید که تنها تا ۳۰ میلیون تومان می‌توانید خسارت دریافت کنید. در این بین کارشناس بیمه دانا با بررسی ارزش ماشین و میزان خسارت وارد شده، هزینه را مشخص می‌کند.

بهتر است برای اطلاعات بیشتر، حتما با کارشناسان بیمه دانا تماس بگیرید.


سقف پرداخت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی بیمه آسیا

بیمه آسیا در برابر حوادثی مثل سرقت، آتش‌سوزی، تصادف، انفجار و خسارات کمتر از ۳۰ میلیون که بدون کروکی هستند، خسارات صاحبین خودروها را جبران می‌کند. در محاسبه خسارت بیمه بدنه بیمه آسیا، مدل خودرو، سال ساخت، قیمت فعلی بازار، تخفیف بیمه‌نامه، تعداد و سقف تعهدات پوشش‌های اصلی و اضافی را در نظر می‌گیرد.

اگر بیمه ماشین آسیا دارید، لازم است بدانید که هر چه ماشینتان در زمان ارزش‌گذاری گران‌تر باشد، میزان خسارتی که در نهایت به شما پرداخت می‌شود، بیشتر خواهد بود. برای اطلاع بیمه بدنه ماشین مدل پایین و شرایط آن هم کافی است مقاله مربوط به آن را در بلاگ تپسی بخوانید.

سقف پرداخت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی بیمه ایران

یکی از مشهورترین شرکت‌های بیمه گذار ماشین، بیمه ایران است که اتفاقا طرح‌های بسیاری هم برای جبران خسارات صاحبین خودروها ارائه داده است. اگر دارای شرایط دریافت خسارت بیمه بدنه بیمه ایران باشید، تنها لازم است تا برای دریافت خسارت به عنوان فرد بیمه‌گذار و مالک وسیله نقلیه، به بخش پذیرش و ارزیابی خسارت برای انجام تعمیرات خودرو مراجعه کنید؛ در نهایت بعد از تایید مبلغ نهایی خسارت (در صورتی که شامل شرایط دریافت خسارت بدون کروکی بود)، به بخش صدور چک مراجعه و خسارت خود را دریافت کنید.

به این نکته مهم توجه کنید که بیمه بدنه ماشین بیمه ایران تنها خسارت‌های مالی حوادث را پوشش می‌دهد و هزینه‌های مربوط به آسیب‌های جسمی شامل تعهدات این بیمه‌نامه نیست.

در هنگام تصادف آرامش خود را حفظ کنید و سریع تر با پلیس تماس بگیرید

وجود برنامه‌های حمایتی در شرایط سخت، گذر از موقعیت‌های سختی همچون وقوع حادثه و تصادف را آسان می‌کند؛ دریافت خسارت بدون ارائه کروکی در سال 1404 نیز از همان دلگرمی‌هاست.

البته حتما به این نکته توجه داشته باشید که فقط یک ‌بار در زمان مدت اعتبار بیمه‌نامه بدنه‌ خود امکان استفاده از دریافت خسارت از بیمه بدون ارائه کروکی را دارید.

همچنین اگر می‌خواهید درآمدی اضافی کسب کنید و یکی از سفیران تپسی باشید، به صفحه ثبت نام راننده بروید و اطلاعات لازم را از این طریق کسب کنید و به ما بپیوندید.

در انتها اگر سوالی در این زمینه دارید، می توانید از ما بپرسید.

نکات مهم و توصیه‌های کاربردی

در تصادف‌های زیر سقف 5۳ میلیون تومان، خودروها را سریعاً از مسیر عبور خارج و از طریق اپلیکیشن یا شعب همراه بیمه، خسارت را اعلام کنید؛ این کار مانع ایجاد ترافیک و جریمه پلیس راهور می‌شود. 

اگر خسارت ظاهراً کمتر از سقف است اما احتمال آسیب پنهان (مثل کمک‌فنر یا شاسی) وجود دارد، پیش از جابه‌جایی خودرو چند تصویر نزدیک و ثبت ویدئو تهیه کنید تا در ارزیابی کارشناس بدنه مستند کافی داشته باشید.

بدون کروکی، تا ۵۳ میلیون خسارت بگیر!

«سقف خسارت بدون کروکی بیمه بدنه» در سال 1404 با جهشی محسوس به 53٫۳ میلیون تومان رسیده است؛ رقمی که به‌واسطه رشد نرخ دیه و با هدف تسریع خدمت‌رسانی تعیین شد. رعایت شرط‌های ساده‌ای مثل توافق طرفین و نبود خسارت جانی، کافی است تا بیمه‌گذاران بدون درگیری با مراحل طولانی پلیس و دادگاه، خسارت خود را دریافت کنند. 

بنابراین ثبت دقیق مستندات، آگاهی از سقف جدید و استفاده از سامانه‌های آنلاین اعلام خسارت، سه کلید اصلی دریافت سریع و بی‌دردسر خسارت در سال جاری به‌شمار می‌رود.

سوالات متداول

  1. در چه شرایطی بیمه بدنه خسارت تصادف را پرداخت می‌کند؟

در چهار حالت: مقصر بودن شما، مقصر نبودن ولی ناکافی بودن پوشش مالی بیمه شخص ثالث، نامتعارف بودن خودرو شما و متواری شدن راننده مقصر.

  1.  بیمه بدنه چقدر از خسارت را پرداخت می‌کند؟

بسته به نوع خسارت و میزان فرانشیز، معمولاً بین ۸۰ تا ۹۰ درصد. با خرید پوشش حذف فرانشیز می‌توانید این مقدار را تا ۱۰۰٪ افزایش دهید.

  1.  خسارت کلی در بیمه بدنه یعنی چه؟

اگر آسیب وارده بیش از ۷۰٪ ارزش خودرو باشد، خسارت کلی محسوب می‌شود و پرداخت آن طبق قوانین خاص انجام می‌گیرد.

  1. اگر مقصر حادثه بیمه بدنه نداشته باشد اما زیان‌دیده دارای بیمه بدنه باشد، چه باید کرد؟

زیان‌دیده می‌تواند از بیمه بدنه خود استفاده کند و در ادامه شرکت بیمه از مقصر فاقد بیمه «رجوع» خواهد کرد؛ در این حالت سقف بدون کروکی همچنان برقرار است. 

  1. آیا سقف خسارت بدون کروکی شامل خسارت‌های پارکینگی (بدون طرف مقابل) هم می‌شود؟

خیر؛ خسارت‌های ناشی از عوامل نامعلوم یا حوادثی که طرف مقصر مشخص نیست، طبق شرایط عمومی بیمه بدنه مسیر ارزیابی متفاوتی دارند و معمولاً نیازمند کروکی یا گزارش پلیس ۱۱۰ هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا